Розробка інтегрованого
уроку на тему:
Keep our Planet Clean
Тема: екологічні проблеми людства
Підтема: Keep our Planet Clean Мета :
Практична Активізувати знання учнів з теми проблеми навколишнього середовища,
практикувати учнів в аудіюванні автентичного тексту практикувати учнів у
монологічному мовленні навчати учнів приймати участь в дискусії і висловлювати
власну думку
Освітня Поглибити знання учнів про основні екологічні
проблеми сьогодення
Розвиваюча Розвивати пам'ять та
увагу учнів, культуру їх спілкування. Розвивати мовленнєву реакцію та здатність
мовного самоконтролю учнів. Виховна Виховувати в учнів відповідальність
за власні вчинки , допомогти замислитися про умови життя людей у майбутньому
Хід
уроку
1. Підготовка до сприйняття іншомовного матеріалу
Aim Повідомлення теми та мети уроку
Вчитель
англійської мови: Good morning children! I am glad to see you. Today we are going to have
an unusual lesson. Our lesson is devoted to the most burning environmental
problems
Вчитель
біології: Доброго ранку, діти. Сьогодні
ми з вами поговоримо про глобальні проблеми на планеті.
Warm up
Вчитель
англійської мови: In front of you there are some different pieces of one famous quotation.
But, unfortunately, this quotation is jumbled. Please, put these fragments into
the correct order in order to have a quotation. Read it and comment it. What is
your point of view?
(The
quotation is the following: Our mother planet is showing the red light. "Be
careful”, she is saying. To take care of the nature is to take care of own
house. Dalai Lama)
Вчитель
біології: скажіть мені, будь ласка, з
чого складається жива оболонка планети? Що таке екосистема?
Можлива відповідь учнів: Екосистема – це середовище
існування, де знаходяться організми, між якими є зв’я зок
Нашу планету складає більшість екосистем. Які вони? Що за
основні оболонки, які займають екосистеми?
Можлива відповідь учнів: біосфера, літосфера та
гідросфера
Якими є чинники середовища життєдіяльності?
Можлива відповідь учнів: антропічні, біотичні та
абіотичні
2. Основна частина уроку
Speaking
Вчитель
англійської мови: there are
a lot of problems which threaten our life. Look at these pictures and comment
them.
(фото надаються).
Вчитель
англійської мови: now we are
going to watch the computer presentation and compare your answers.
(презентація надається)
Вчитель
біології: діти, скажіть мені, будь
ласка, коли з’явилася Червона Книга на
теренах України?
Відповідь
учнів: у 1980р.
Вчитель
біології: чи знаєте ви, що щодня
зменшується від 1 до 10 видів тварин? Чому?
Відповідь
учнів: не вистачає екологічних
факторів для існування
Вчитель
біології: наступна проблема – це нестача
питної води. Які країни страждають від цього найбільше? (Африка). 80 %
населення країни споживають брудну воду
Ще одна проблема – це кислотні
дощі. Що ви про них чули?
Відповідь
учнів: гази, які потрапляють у
повітря змішуються із водою і утворюють розчинні кислоти (сірчані). Після
кислотних дощів зменшується кількість рослин і знижується кількість поживних
речовин у ґрунті.
Вчитель
біології: кожного року врожай в Україні
скорочується від 3 до 8 % через кислотні дощі
Listening
1. Pre –
Listening
1.1 Вчитель
англійської мови: environmental
problems are really burning. A lot poems and song are devoted to this problem.
Now you will listen to the song "The Earth Song” and watch the video clip.
After that you will have a listening task
1.2 Вчитель
англійської мови:
Pay your
attention to the following vocabulary:
1. To shoot
|
1. Знімати
|
2. Distress
|
2. Горе, страждання, злидні
|
3. The Amazon Rainforest
|
3. ліси Амазонки
|
4. Croatia
|
4. Хорватія
|
5. Tanzania
|
5. Танзанія
|
6. To be destined
|
6. Бути приреченим
|
7. A resident
|
7. Постійний мешканець
|
8. Masai
|
8. Масаї – плем’я, що живе в Танзанії
|
9. Footage
|
9. Відзнятий відео матеріал
|
10. Inhuman treatment
|
10. жорстоке ставлення
|
11. To acquire
|
11. набувати, здобувати
|
12. A poacher
|
12. браконьєр
|
13. A corn
|
13. кукурудза
|
14. Long – Island
|
14. Лонг – Айленд
|
15. Arson
|
15. підпал
|
2. Listening
"Earth
Song"
The
"Earth Song" music video was shot on four continents, all of which
are in some form of distress created by
man and his technology.
Locations include:
The Amazon
Rainforest A large part of this
forest, as seen in this video no longer exists. It was destined to be totally destroyed within a week of this video
shoot. The people featured here are native to the region are not
professional actors.
Croatia. The scenes were shot in the war zone with residents of the area.
Tanzania. This
footage includes Masai in their own village. No animals were harmed in any way
during the making of this music video. Stock footage of the actual inhuman
treatment of animals was acquired from documentary archives. It should be noted
that while filming was in progress an African elephant (not pictured in the
video) was killed by poachers within miles of the shoot.
New York. The forest
fire scenes were created on a six acre outdoor set in a corn field in Warwick. New York. The shooting
of the footage occurred within the same week as thousands of acres of forest on
Long Island and New Jersey
were destroyed due to arson.
3. Post – Listening Task
A Multiply -
Choice Test
1. The "Earth Song” was shot on ...
A. 4 continents,
B. 5 continents.
C. 3 continents.
2. A large part of the Amazon
rainforest was destroyed
A. in a month after the video was shot.
B. within a week
C. it exists nowadays.
3. What scenes were shot in Croatia?
A. cutting forests
B. hunting
C. episodes in a war zone
4. What animal was killed by poachers in Tanzania while
filming the video?
A. an elephant.
B. a zebra
C. no animals were killed.
5. In what places were acres of forest destroyed due
to arson.
A. Italy and Spain.
B. Texas and California.
C. Long Island and New Jersey.
3. Заключна
частина уроку
Homework
Write an article for your local
newspaper (150 – 180 words) about what can be done to make our place a safer
and better place
Summarizing
So, you see that we must respect
and protect our nature to live a happy life in future
|